fredag 5 oktober 2012

Dags för högre löner för Huddinges lärare

Skickliga lärare är den avgörande faktorn för hur bra barnens skolgång är – det är forskarna överens om. Och allra viktigast är de skickliga lärarna för de elever som har svårt att nå målen. Lärare som gör skillnad är helt enkelt grunden för en bra skola.

Tyvärr har lärarna länge tappat i lön gentemot andra akademiska yrkesgrupper. Trots att det har höjts en del kritiska röster från lärarna så har det avtalet som nu tecknats tagit ett steg på vägen mot att ta igen detta gap. 4,2% löneökning i snitt hamnar det på för 2012. Jag vågar nog säga att få kommuner har tagit höjd för den löneökningen och många sitter nu och funderar på hur man ska göra. Stockholms stad och Sollentuna har föredömligt gått ut och anslagit extra pengar till sina utbildningsnämnder så att man kan leva upp till avtalet utan effektiviseringar.

För mig och Folkpartiet är det självklart att skickliga lärares löner ska upp och att särskilda pengar nu måste anslås för detta. Vi har, på mitt initiativ, inlett en diskussion i majoriteten och jag återkommer när vi satt ner foten. Min prioritering är i alla fall klar – våra skolor ska inte behöva spara för att ge våra lärare högre lön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar