måndag 9 augusti 2010

Fler kuratorer, skolsköterskor och föräldrar i skolan

När jag är ute i skolan och träffar lärare får jag ibland frågan; vad ska jag som lärare prioritera?Eleven som mår dåligt och behöver en vuxen som stöttar den eller de andra 25 eleverna i klassen som faktiskt har rätt till sin lektion? Då brukar jag svara att som lärare man prioritera det som är en huvuduppgift; undervisningen. Sedan så måste rektor för var skola se till att det finns kunnig och kompentent personal på skolan, som kuratorer, skolsköterskor och psykologer som kan finns där och med sin kunskap hjälpa elever som av olika anledningar mår dåligt.

Folkpartiet går till val på att skolorna ska få en halv miljard per år som ska gå till elevhälsan. Detta skulle innebära ungefär 1000 fler skolsköteskor, kuratorer, psykologer och skolläkare i skolan. Räknat om till Huddinge skulle det bli ca 10 heltidstjänster inom elevhälsan eller ca en halvtid per skola. Detta är en viktig ambitionshöjning för elevhälsan och en reform som verkligen sätter våra elever i fokus.

Ett annat Folkpartiförslag som mötts av mer kritik än det ovan är att skolan ska ha rätt att använda föräldrarna mer i skolarbetet. Då med fokus på när elever bråkar och stör och lärarna känner sig maktlösa. För mig är det helt naturligt att det är föräldarna som har ansvaret för sina barns fostran. Bara för att barnet befinner sig i skolan slutar inte föräldrarnas ansvar för barnet. Folkpartiets förslag innebär att man som föräldrar ska ha möjlighet att delta i skolan och kunna få någon ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det är främst eleven som vinner på detta, i motsats till vad kritikerna säger, för den elev som utåtagerar kan i många fall vara den som behöver uppmärksamheten av sina föräldrar mest. Jag tror det ligger något i talesättet: älska mig som mest när jag förtjänar det som minst.

Läs mer om FP:s förslag: Gulan Avci, Nina Larsson, Per Altenberg, Rasmus Jonlund, Roger Haddad, Dick Bengtson, Linnéa Darell, Kent Persson, Pär Gustafsson, Peter Andersson, Kristina Palmgren. Läs också: Svd, SvD, SvD, DN,DN, Expressen, Expressen, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet

1 kommentar:

  1. mer föräldranärvaro i skolan är bra tycker jag och detta får stöd av 8-barnsfadern och barnläkare Lars H Gustafsson. Synd att mediaexponeringen blivit så negativ. Lärarna och barnen behöver allt stöd de kan få. Jag har själv suttit med till och från. Det har varit viktigt för mig att bilda mig en uppfattning om var mina barn vistas större delen av sin vakna tid.

    SvaraRadera