måndag 23 november 2009

Huliganer, upphovsrätt och LAS

Frågorna på Folkpartiets landsmöte i helgen var många. Det var många, långa men inspirerande debatter. Jag hade äran att även denna gång vara ombud och få möjlighet att påverka mitt partis politik.

Några beslut som gick igenom som jag är särskilt glad över var två stockholmsmotioner. Den ena lagd av min eminenta kollega i Stockholms stad, Madeleine Sjöstedt. I den fick partistyrelsen i uppdrag att utarbeta Folkpartiets ställningstagande kring den nya upphovsrätten med utgångspunkt i den positiva syn på Internets möjligheter till informationsspridning.

Den andra lagd av Folkpartiet Stockholms län där partistyrelsen gavs i uppdrag att verka för att dömda huliganer ska kunna dömas till anmälningsplikt vid lagets kommande matcher under en tidsbegränsad period.

En fråga som debatterades flitigt på landsmötet var LAS. Partistyrelsen hade föreslagit att LAS bör förändras men för blygsamt tyckte många och så även jag. LAS både låser in och utelåser människor på arbetsmarknaden och vi måste våga vara radikala för att se till att unga, personer med funktionsnedsättning och personer med annan etnisk bakgrund inte alltid är sist in och först ut. Tyvärr så vann inte det mer radikala förslaget. Men vi har iaf tagit ett steg i rätt riktning, även om det är ett myrsteg som någon sa i debatten.

Läs mer om FP:s landsmötet på landsmötesbloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar