torsdag 14 maj 2009

Många unga gillar EU

Den slutsatsen drog jag av mitt besök på Östra Gymnasiet idag där eleverna hade EU-dag. Många kom fram till FP:s bokbord med frågor och nästan alla vi stötte på tyckte att EU är bra och att det är bra att Sverige är med i EU. För många unga är EU-valet första valet som de får rösta i och de flesta jag träffade tyckte att det är självklart att gå och rösta.

För ett tag sedan kom det rapporter om att bara var 3:e svensk visste att det är val den 7 juni. Det låga valdeltagande som Sverige åstadkom förra EU-valet hoppas jag inte upprepas och därför tycker jag att det är mycket bra att samhällslärarna på gymnasiet tar initiativ till att ordna en sådan här dag. Och extra glad blir man så klart av att mötas av en så positiv inställning till EU bland elverna.

Läs mer om vad FP vill i EU

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar