Våra
rektorer och lärare har ett tydligt uppdrag från nämnden och det är att genom
fokus på bättre kunskapsresultat utveckla undervisningen och skolans
verksamhet. Och denna fokusering leder till resultat. Idag lämnar cirka 100
fler elever årskurs 9 med godkänt i alla ämnen än för 10 år sedan när våra
kunskapsresultat låg på katastrofalt låga nivåer. Det är tack vare våra
skickliga lärare!
Genom
skriftliga omdömen, nationella prov och betyg vet vi hur våra elever ligger
till och kan sätta in resurser i tid. Tack vare att vi genom de nationella
proven fångar upp att det finns problem med läsförståelse och matematik i de
yngre åldrarna kan vi rikta kompetensutvecklingen till att handla om matematik-
och svenskaundervisningen i de tidiga åldrarna.
Genom att mäta resultaten
synliggör vi behoven och utmaningarna och kan sätta in åtgärder så att ännu
fler elever blir godkända i ännu fler ämnen. Om vi i Huddinge menar allvar med
att vi ska ligga i topp 3 i länet vad det gäller kunskapsresultat så måste vi
veta hur vi tar oss dit och då måste vi uppmärksamma såväl de goda exempeln som
finns i Huddinge som de utmaningar vi har för att nå bättre resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar