tisdag 22 maj 2012

Klassiker och respekt för varandra

I Huddinge uppmärksammar vi varje år lärare som gör ett bra jobb genom att dela ut priser till årets pedagoger. Jag tycker detta är viktigt eftersom det allra mesta i skolan är bra och allt bra som händer i skolan förtjänas att uppmärksammas. Goda exempel får inte drukna i den uppsjö av problem som ständigt är i fokus i medierna. Ett gott exempel är Anna Wickström. Hon är låg- och mellanstadielärare på Trångsundsskolan i Huddinge. I år var hon en av två pedagoger som utsågs till årets pedagog med följande motivering:

"En inspiratör för både elever och föräldrar. Anna står för tydlighet, engagemang och får alla barn att utvecklas efter sin egen förmåga. Anna utvärderar ständigt sig själv och sina insatser. Hon lägger stor vikt vid måluppfyllelse, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner för att ständigt utveckla arbetet och uppnå en högre kvalitet. I arbetet skapas såväl trygghet som delaktighet i klassrummet samtidigt som eleverna utmanas och ”elevernas hjärnor har kul när de lär sig”.

Vad innebär då detta i praktiken? Jag besökte Anna och hennes klass med 3or för att skapa mig en bild. När jag kommer dit är det svenska som står på schemat. Just nu läser de klassiker i enklare tappning. Klassen är indelad i olika grupper och varje grupp har en bok som alla läser. De sätter sig i sina grupper, läser ett kapitel och sedan har de ett samtal om boken. Alla i gruppen har olika roller. Någon är persongranskare, någon letar efter svåra ord och slår upp dem, någon gör en illustration osv. När de har samtal om boken gör de det utifrån dessa roller. Det är mycket intressant att lyssna på eleverna.

Efter en stund är det dags för samling. Anna berättar om ett par nya böcker hon köpt in till klassen på bokrean. Många händer flyger upp i luften och det märks tydligt att Anna lyckats förmedla sin passion för litteratur till eleverna. Samlingen fortsätter med att ett par av elever får berätta om böcker de har läst ut och övriga lyssnar aktivt och ställer frågor som "vilka skulle gilla att läsa den här boken?" Hela lektion präglas av ett respektfullt samarbete mellan lärare och elever och är verkligen raka motsatsen till de problem med dålig arbetsro som tyvärr också finns i skolan.

Jag hoppas att Anna Wickström, tack vare priset som årets pedagog, får möjlighet att dela med sig till fler av hur hon arbetar så att fler kan lära av detta goda exempel.

Läs mer om årets pedagoger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar