fredag 11 februari 2011

Du är var du bor i?

Hittar mig själv i hyresgästtidningens undersökning om hur kommunalråd i Stockholms län bor. Artikelns utgångspunkt är att hur du bor påverkar din inställning i olika beslut. Och det är klart att ens olika erfarenheter i livet finns med i bakhuvudet när man tar beslut. Men att det faktum att det är få kommunalråd som hyr sina bostäder skulle göra dem mindre välvilligt inställda till att bygga fler hyresrätter tror jag är att dra förhastade slutsatser.

Som liberal anser jag att människor ska få välja själv vilken typ av boende som passar dem bäst. Olika perioder i livet kräver också olika boendeformer. Hyresrätter har sina fördelar och andra boendeformer har sina. Därför måste det finnas en blandning av samtliga boendeformer men även storlekar på boenden i våra olika bostadsområden. Och det ligger till grund för den bostadspolitik som vi inom Folkpartiet driver.

Och hur bor jag då? Jo, just nu i bostadsrätt men tidigare har jag bott i hyresrätt, villa, andra-hand och som inneboende...

2 kommentarer:

  1. Som svar på frågan i rubriken; Luspank, efter Vattenfalls senaste (sista?) faktura.

    Lite mer seriöst. Jag tycker nog att man kan vidga begreppen lite mer, boendeformen omfattar mer än bara upplåtelseformen.Det finns ett antal andra aspekter att överväga i diskussionen kring boendeformer och i förlängningen hur vi vill att vår/våra lokala samhällen skall se ut nu och i framtiden.

    Att välja sina boendeformer handlar inte bara om äga vs hyra. Det handlar om en uppsjö andra parametrar som det i ett samhällsplanerarperspektiv måste finnas utrymme för. Jag återkommer i frågan.

    SvaraRadera
  2. Bosse. Jag håller helt med dig. Upplåtelseformen är en del i det hela och det finns mycket mer att ta hänsyn till i samhällsplanering. Hur ser framtiden områden ut? Hur planerar vi för att barn, unga, äldre kan röra sig naturligt i områdena. Är det inte dags att ha kollektivtraffik och gångvägar som utgångspunkt i samhällsplaneringen framför bilvägar. En omväg för en bil på ett par hundra meter är vettigare än att barnet som ska gå till skolan ska behöva korsa en stor väg. Det finns mycket att göra. Återkom gärna!

    SvaraRadera