onsdag 3 mars 2010

Jag tänker fortsätta vara glad

Niorna som gick ut i våras hade det högsta meritvärdet som niorna någonsin haft i Huddinge och fler var behöriga till nationellt gymnasium än tidigare. Jätteroligt tycker jag men oppositionen (S) delar inte glädjen utan tycker att jag slår mig för bröstet och blundar för skillnaderna som finns mellan våra skolor.

Jag är mycket medveten om att meritvärdet skiljer mycket mellan våra skolor i Huddinge och jag vet också att en av orsakerna är att vi på vissa skolor har mottagningsklasser vars betyg räknas in i snittet trots att eleverna i dessa klasser har varit en mycket kort tid i Sverige. Räknar man bort mottagningsklasserna har skolorna ett jämnare resultat. Sedan finns det fortfarande skillnader mellan skolorna och vi måste ständigt arbeta för att de skolor som har lägre snitt gör framsteg så att eleverna där rustas för livet.

Men trots dessa skillnader är jag glad. En procent fler av eleverna i 9:an gick ut och var behöriga jämfört med förra året och med dessa elever gläds jag. Att glädjas med dem betyder inte att jag är nöjd men jag tänker fortsätta att glädjas med varje elev som lämnar grundskolan och är behörig till gymnasiet och arbeta hårt för att denna skara elever ska bli större för varje år. Att glädjas med dem som lyckas är inte detsamma som att inte bry sig om dem som inte ännu har lyckats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar