onsdag 10 februari 2010

Fler resor för färdtjänstresenärer

Resetilldelningen för dem som reser med färdtjänst i Stockholms län utökas nu ytterligare till 198 resor per år. Det innebär en ökning med 58 resor eller drygt 40 procent under mandatperioden. Det är tredje året i rad som Alliansen ökar antalet färdtjänstresorna.

Anna Starbrink, FP, ordförande för färdtjänstnämnden konstaterar att det "känns särskilt skönt efter de nedskärningar som drabbade också resetilldelningen under S-styret förra mandatperioden". Och jag håller med henne. Från mitt yrkesliv har jag sett alltför många unga med funktionsnedsättning som på grund av en alltför snäv tilldelning av resor fått säga nej när kompisarna vill hitta på något eftersom de inte kan ta sig dit med vanliga kollektivtrafiken. Att åka färdtjänst är för dem nödvändigt för att kunna leva och bidra på samma villkor som personer utan funktionsnedsättning. Bra jobbat Anna!

3 kommentarer:

  1. Härligt med fler resor, i synnerhet som de flesta inte åker mer än 30 resor om året.

    Bättre vore om man kunde få åka efter behov. Jag vill kunna lämna min son i skolan eller åka med honom till träningen.

    Cirka 40 skolveckor om året x 2 resor varje vardag betyder

    40x10=400 resor.
    196 resor räcker inte så långt...

    SvaraRadera
  2. Låter jättebra. Nu kan jag kanske lämna och hämta min son i skolan. Vi räknar lite:

    40 skolveckor om året, 10 resor i veckan.

    40 x 10 = 400 resor....

    oj, 196 resor räcker visst inte...

    SvaraRadera
  3. Intressant input Ilias. Jag framför det till ordföranden i färdtjänstnämnden. När jag läser reglementena har det skett förbättringar men det är klart att det alltid finns mer att göra. Tack för feedbacken.

    SvaraRadera