torsdag 21 mars 2013

Vad har (S) emot att Engelska skolan etablerar sig i Flemingsberg?

Om allt går som det ska kommer vi till hösten ha två helt nya fristående skolor i Huddinge: Internationella Engelska skolan och Skapaskolan.  Både har tillstånd från Skolinspektionen och båda håller just nu på för fullt för att få lokaler och allt annat som ska fungera på plats till höstterminens start. Det är över 10 år sedan en ny fristående skola startade i Huddinge trots att många har försökt och föräldrar och elever har visat stort intresse för dessa nya verksamheter som är på gång. För Engelska skolans del så har man köpt en lokal i Flemingsberg och ska bygga om denna. Tidsplanen är tight och för säkerhetsskull så har de sökt nytt tillstånd för 2014 ifall inte allt skulle gå enligt plan.

Därför hade vi upp deras nya ansökan på grundskolenämnden igår vilken vi tillstyrkte i vårt remissvar till Skolinspektionen. (S) och (V) däremot ville avstyrka ansökan. Vad har (S) emot att Internationella Engelska skolan etablerar sig i Flemingsberg? Samma Flemingsberg där det finns en stor utvecklingspotential inom vetenskaplig forskning och företagsamhet. Där personer som arbetar inom dessa verksamheter ofta har en internationell bakgrund vilket gör engelskspråkig skola inom Flemingsbergsområdet väldigt välkommen. För mig är det obegripligt.
Även Skapaskolans etablering har de ifrågasatt. Såväl i fullmäktige som på oppositionsrådets Emils blogg. Trist tycker jag. Jag tycker att (S), precis som jag, istället skulle välkomna både Internationella Engelska skolan och Skapaskolans etableringar i Huddinge, det ger våra Huddingeföräldrar och barn fler valmöjligheter och bidrar till att göra Huddinge ännu mer attraktivt.

2 kommentarer:

  1. hej jag heter hussein
    och är 13 år gammal och har bråttom till en ny skola eftersom jag fick ingen plats i nån skola
    jag måste börja i skolan viktigt

    SvaraRadera
  2. Hej Hussein. skicka ett mail till mig på malin.danielsson at huddinge.se så ska jag se till att ni får kontakt med ansvariga på förvaltningen. Malin

    SvaraRadera