onsdag 10 juni 2009

Många uppdrag = politiskt ledarskap???

Jag tror på tydliga mål som går att följa upp och lagom många mål så att våra förvaltningar vid årets slut kan redovisa konkreta insatser som tagit oss närmre våra mål. I vårt (FP,M,KD och DP) budgetalternativ finns 51 riktade och generella uppdrag till våra förvaltningar. I vänsteroppositionsen fanns inte mindre än 113.

Uppdragen ska användas för att göra prioriteringar och tydligt peka på det som är viktigast för förvaltningarna att uppnå det kommande året. Särskilt i de tider vi har nu, med minskade skatteintäkter, måste vi minska administrationen för våra förvaltningar för att inte våra verksamheter ska drabbas.

På gårdagens fullmäktigemöte blev jag anklagad av (S) för att sakna politiskt ledarskap då jag inte vill överösa våra förvaltningar med massa uppdrag. Till skillnad från sossarna mäter jag inte framgången i mitt ledarskap i antal mål som jag sätter utan jag mäter det i hur väl de mål jag sätter uppfylls. Att sätta upp massor med nya mål som kräver extra möten, handlingsplaner och mer pengar rimmar mycket illa. Hur ansvarsfullt är det ledarskapet?

1 kommentar:

  1. Bra insällning, vi behöver inte fler som producerar rapposter utan vi behöver folk som hjälper medborgarna i deras vardag

    SvaraRadera