onsdag 25 mars 2009

Nytorp Skatepark

På Nytorps mosse Skogås/Trångsund håller kommunen på att anlägga en park. Ett av inslagen där en är Skatepark vilket har varit ett stort önskemål från kommundelens unga. Skateparken engagerar många och Sthlm Sub Surfers (en förening som arbetar för att främja skateboard i Stockholm) har en blogg, http://trangsundskatepark.blogspot.com/, där man kan följa utvecklingen av bygget, arbetet för att få sponsorer för att kunna göra parken ännu bättre och mer - bra initiativ av föreningen tycker jag. Etapp 1 beräknas vara klar till våren. Frågan är om man vågar dra på sig sina gamla inlines och testa…

25 kommentarer:

  1. Tusen tack Malin.-Vi i föreningen kämpar på ideelt och vi är superglada för ditt stöd och det gör oss ännu mer motiverade att tillsammans kämpa för att nå vårt mål att få hela skateparken färdigbyggd och med ett spännande och attraktivt innehåll både för lokala skejtare och tillresande. Huddinge har tagit det första steget att placera sig på skejt kartan. Ser fram emot att se dig i parken med dina avdammade inlines... :)
    Tomas Wikström
    Sthlm Sub Surfers
    Trångsund/Skogås

    SvaraRadera
  2. Jag tror att inlines kommer att funka perfekt. Ett bra tips som jag själv använde mig av efter 27 års paus var att gå ut riktigt tidigt på morgonen och åka ensam tills jag vågade visa mig bland folk. Men riktigt bra blir ju Nytorp i nästa steg... När hela ritningen kan bli verklighet. Ett steg i taget...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset Micke. Tur att man bor nära mossen så man kan smyga ut en tidig morgon ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja, morgonen är underskattad (underskatad?) Du, hur ser det ut med fortsättningen i Nytorp sedan?
    Som jag förstår det så är det här "bara" ett första steg.

    SvaraRadera
  5. Det blir supernice. Bygg hela parken på en gång :-).

    SvaraRadera
  6. Är inte säker på hur planen för fortsättningen ser ut. I dagsläget finns det bara pengar till denna första del som nu är planerad så det krävs budgetbeslut för vidare satsningar. Det är samhällbyggnadsnämnden som sätter dessa prioriteringar men jag ska höra mig för.

    SvaraRadera
  7. Hej Malin,

    Det vore väldigt bra om vi får tag i några sponsorer att även kommunen hjälper till med finansieringen. Det behövs ca 1,2-1,5 miljoner för att färdigställa de resterande 300kvm inkl poolen.

    SvaraRadera
  8. Vi får ta en etapp i taget och ha en fortsatt dialog tycker jag. Med det ekonomiska läge som vi har i kommunen och världen idag vågar jag inte hoppas på att vi har pengar över till satsningar på ett tag tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Jag skall försöka få fram en ca kostnad för etapp 2 så vet vi vad som krävs för nästa etapp. Hoppas samhällsbyggnads nämnden kan avsätta några medel till parken iallafall.

    SvaraRadera
  10. Fan va bra att det byggs för oss som inte gillar fotboll också även om jag är en gammal gubbe idag så glädjer det mej att de unga av idag har det bättre! Jag är inte bitter....

    SvaraRadera
  11. Blir kul med en liten betongplätt. Hoppas fortsättning följer inom kort ;-).

    Huddinge kommun ska väl inte vara sämre än lilla Avesta med sina 29 000 innevånare. Dom satsade hela 5 miljoner på en ordentlig skatepark.

    Hur många bor det i Huddinge ?

    SvaraRadera
  12. Mycket bra iniativ!!

    Hoppas d går vägen!! kul att alla skatare och fan av Inlinesåkning kan få ha lite skoj som alla andra.

    mvh

    SvaraRadera
  13. Jag tycker det är grymt kul att du lägger ner tid och själ i det här. Det behövs verkligen fler skateparker så att man slipper bli bort kastad eller att det kommer någon sur gubbe och skriker på en. Så jag uppskattar verkligen att du gör det här!

    Tummen upp!

    Mvh/micke

    SvaraRadera
  14. Håller inte Avesta på och bygger en inomhuspark oxå?? Nån som vet? Jag tror fler bor i Huddinge, typ 100 000 personer eller nåt. men kul att Huddinge gör en liten början iallafall.

    SvaraRadera
  15. Det är väldigt roligt att ni väljer att bygga en skatepark. Mycket uppskattat initiativ!

    Mvh/ Carl

    SvaraRadera
  16. Tack för alla positiva inlägg - gör en bara mer sporrad att arbeta vidare. Huddinge har drygt 94 000 invånare och har faktiskt en inomhusanläggning också även om den i första hand är byggd för BMX: http://www.capitalbikepark.se/

    SvaraRadera
  17. Det är skitnice ;) jag e 15 år och har inget att göra på vissa dagar. det är uppskattat att kommun mf, tänker på att ungdomar ska ha det kul , tack för det :)

    SvaraRadera
  18. Härligt att höra. Ser fram emot full aktivitet där när det är klart. Det kan ju vara ganska tjockt vid Beateberg idag och jag gissar att det kommer ännu fler när det är betong istället eller vad tror du...

    SvaraRadera
  19. Beateberg går inte bra o skata i. Det är inte byggt för skate, andra dimensioner på alla parkdelar anpassat för BMX. Och det är fullt med grus, träflisor och sånt som inte spelar nån roll för BMX:are. De åker på dirt banan bredvid och in i BMX parken i alla väder.
    Peggar i hjulen, flisor i träparken.....Inga skatare kan eller vill åka där med sina små hårda hjul... sorry. Nytorp blir Huddinges första skatepark och det är grymt efterlängtat

    SvaraRadera
  20. Hej igen

    Jag vet att Beateberg inte funkar för Skate men att det är så mycket folk där visar att intresset för streetsporter är stort.

    SvaraRadera
  21. Jag håller med Malin att street o extremsport är stort. Och det är kul att BMX:arna har Capital det är de väl värda och det betyder extremt mycket för alla vill inte vara med i organiserade lagsporter. Men bra att äntligen skejtarna får en plats o vara på. Inte en dag för sent.....
    Lucas

    SvaraRadera
  22. Capital var väl ett privat initiativ. Vore trevligt om Huddinge fixade en skatehall inomhus så att vi har någonstans att åka annat än inne i trånga fryshuset.

    94 000 innevånare betyder ju att Huddingen borde satsa minst 15 miljoner. Vad kostar Nytorp att bygga för etapp 1 ?

    SvaraRadera
  23. Jo du har helt rätt - Capital var ett privat initiativ men vi från Kultur och fritid stöder verksamheten med bidrag.

    Streetsporterna har gjort sig alltmer gällande de senaste åren och jag känner att man är mer och mer positiv till dessa inom kommunen. Om det kommer en inomhushall i framtiden vågar jag inte lova men jag förstår att intresset är stort och kommer att ha med mig det när vi planerar för framtiden i kommunen.

    SvaraRadera
  24. Man kan ju sätta ett vanligt genomskinligt räfflat altan/plasttak över en del av Nytorp skejtpark så förlänger man säsongen och kan skata när det regnar oxå

    SvaraRadera
  25. När blir resten av skejtparken färdigbyggd?

    SvaraRadera