tisdag 13 oktober 2009

Nu bygger vi Kunskapsstaden i Huddinge

Flemingsberg kommer att genomgå en makeover de kommande 20 åren. 20 000 nya arbetsplatser och 5 000 nya bostäder är förslaget i den fördjupade översiktsplan som snart ute på samråd där alla medborgare kan tycka till. Se ABC:s inslag med grafik över hur det kommer se ut.

På gårdagens fullmäktige så beslutade vi dock om startskottet då vi tog ett exploateringsavtal med Skanska som innebär att de kan påbörja den utbyggand av handel som är planerad till Flemingsbergsdalen. Den fördjupade översiktsplanen innehåller dock mycket, mycket mer och jag hoppas många kommer komma in med ris och ros på denna. Mer om hur du kan tycka till kommer inom kort.

söndag 11 oktober 2009

Full fart på invigning i Panncentralen

Det var underbar stämmning på invigning av Panncentralen i helgen. Vi har satsat stort i Huddinge på mötesplatserna för unga och det här var den 3:e invigningen på kort tid där vi öppnar nya förbättrade och större lokaler. Vårbyhuset och Ungzon i Flemingsberg är de två som vi redan invigt och där har besökarantalet ökat ordentligt vilket självklart beror på att de nya lokalerna men även på att ungdomarnas egna tankar och idéer har tagits tillvara i arbetet. På Panncentralens invigning vad det ett blandat program med:



talanger från området,


Chapeaux de Guinée, västafrikansk musikgrupp
















och den helt galna cirkusgruppen Burned Out Punks.
















Jag fick också tillfälle att inta scenen och formellt inviga Panncentralen genom att klippa band.

fredag 9 oktober 2009

Ny cool mötesplats för unga

Imorgon inviger vi Panncentralen i Visättra. Det är en riktigt häftig mötesplats för unga. En gammal panncentral som gjorts om. Verkligen värd att se. Kom gärna dit! Mer info

tisdag 6 oktober 2009

Huddingelaget Sörskogen skrällde

Brukar inte så ofta kommentera sportresultat här men ibland så händer ju något extraordinärt och då är det kul att nämna. Och det gjort det i förra veckan då Sörskogen IFs herrar tog hem Stockholms Cup. De blev då det lägst rankande laget i Stockholm Cups historia som tagit hem titeln och kommer nu att ristas in på pokalen tillsammans med bland andra Hammarby, Djurgården och AIK. I finalen slog de brommalaget Ängby IF som ligger i division 4 (Sörskogen ligger i div. 7).

Grattis Sörskogen!

Huddinge har Sveriges bästa skolrestaurang

Annerstaskolan i Flemingsberg är den första skolan som fått utmärkelsen Stjärnrestaurang inom projektet Bättre Skolmat. Projeket syftar till att lyfta fram gosa exempel och för att bli utsedd till Stjärnrestaurang så måste skolan uppfylla dessa krav:

• nöjda matgäster
• omsorgsfullt lagad mat serverad i trevlig miljö
• ambitionen att servera närproducerad och ekologisk mat

Läs mer på: http://www.restaurangvarlden.se/Nyhetsarkiv/Arkiv/Forsta-skolrestaurangen-med-tre-stjarnor/

Bra mat är viktigt. Då orkar man mer och mår bättre. Härligt att Huddinge ligger i framkant med detta arbetet.Grattis Annerstaskolan!

måndag 5 oktober 2009

FP har samråd av kulturpolitiken - vad tycker du?

Just nu pågår ett samråd inom Folkpartiet angående kulturpolitiken. Folkparitet i Huddinge ska givetvis svara på detta och därför är jag nyfiken på vad ni som berörs av kulturpolitiken här i Huddinge tycker. Här är några exempel på frågor i samrådet:

*Vilken framtid ser vi för de kommunala musikskolorna/kulturskolorna? Bör staten tydligare styra kulturskolornas verksamhet?

*Hur kan studieförbunden användas för att ytterligare stärka barns och ungdomars tillgång till kultur?

*Vilka utmaningar står upphovsrätten inför och hur säkrar vi kulturskapares rätt att ta betalt för sina produkter och tjänster när den digitala tekniken möjliggör gratis spridning av kopior?

*Ska biblioteken framöver utvecklas mer till att bli en bred kulturell mötesplats eller ska biblioteken fortsatt fokusera på det traditionella grunduppdraget?

Hela samrådet kan du läsa här: http://www.folkpartiet.se/ImageVault/Images/id_6440/ImageVaultHandler.aspx

Kommentera gärna här på bloggen eller maila mig på malin.danielsson@huddinge.se.