Visar inlägg med etikett föräldraledighet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett föräldraledighet. Visa alla inlägg

tisdag 21 februari 2012

Mer information om utökad tid i förskolan

Just nu är det många som hör av sig till mig med frågor om hur exakt läget är kring den utökade tiden i förskolan för barn till föräldralediga, när det träder i kraft med mera.

Förslaget om 25 timmar i förskolan för barn till föräldralediga ligger för beslut i förskolenämnden som har sammanträde idag. Sedan behöver reglementen ändras i kommunen med mera, och vi är redan snart halvvägs in i vårterminen. Reformen är därför planerad att träda i kraft den 1 augusti.

Den lösning som vi tagit fram för barn till föräldralediga innebär att man får välja mellan att ha barnet på förskolan 15 timmar per vecka året om eller 25 timmar per vecka under skolterminerna. Det senare alternativet gör att barnet får ca 200 mer timmar per år jämfört med om man väljer 15 timmar per vecka. Det gör också att vi kan bibehålla samma höga kvalitet i förskolan samt att personalen får större möjlighet att ta ut semester under lov.

Jag hoppas att detta ska bli en uppskattad lösning för alla barn till föräldralediga. Barnen ska inte behöva ryckas upp ur sin vardag för att familjen blir större eller livet för de vuxna förändras!

onsdag 7 december 2011

Det gick väl sådär..

...med att hinna blogga under föräldraledigheten. Har iallafall undersökt hur det går med det jag skrev om sist, möjligheten att godkänna faderskap via internet. Mina kollegor i socialnämnden säger att detta är något som man undersöker och gärna vill införa men att det stöter på lite problem i och med att lagen säger att faderns underskrift ska bevittnas. Men man har inte gett upp på att hitta en lösning. Om inte annat får jag verka för att lagen ska ändras. Känns ju konstigt att man kan sköta hela sin ekonomi, deklarera osv på nätet men inte detta.

Har även för andra gången fått egen erfarenhet hur det är för ett barn att bara beviljas 15 timmar på förskolan när denne får syskonen. När mitt andra barn kom var äldsta sonen 5 år och han klagade högljutt på att han inte fick leka med kompisarna på dagis och förstod inte varför han inte fick vara där mer. Nu är andra barnet 3 år och jag är föräldraledig igen och jag trodde faktiskt att 3-åringen, som är otroligt mammig, inte skulle sakna förskolan lika mycket som 5-åringen gjorde. Men där hade jag helt fel. Det har blivit många tårar över att slitas från kompisar och lek även för honom. Det är riktigt jobbigt för honom vilket ger mig än mer kraft att när jag kommer tillbaka se till att vi i Huddinge utökar tiden för barn till föräldraledig och arbetslösa snarast.

torsdag 4 februari 2010

Hur man än gör så blir det rätt!

Måste säga att jag tycker debatten kring Birgitta Ohlssons val är intressant ut många aspekter men framför allt för att den tydliggör det tryck som man som kvinna och gravid utsätts för. Det går inte att göra rätt. Är man hemma hela föräldraledigheten är det fel. Är man inte hemma något alls är det fel. I princip oavsett hur lång eller kort tid man är hemma med barnet så blir det ändå aldrig rätt för det finns så himla många åsikter om vad som är rätt för barnet, rätt för mamman, rätt för pappan och rätt för jämställdheten att oavsett vad man väljer så finns det alltid några som tycker att man väljer fel. Men ärligt talat...finns det några andra än just de som väntar barn eller har fått barn som vet vad som passar just dem bäst? Nej. Vi måste respektera de val andra gör och sluta skuldbelägga.