Visar inlägg med etikett KomSamman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett KomSamman. Visa alla inlägg

fredag 20 januari 2012

Att våga bryta sina mönster

Hur ofta gör man inte som man alltid gjort? För så ska det vara....så har det alltid varit och dessutom är det ju enklare så. Idag träffade jag en mängd människor som valt att göra något som man tidigare inte har gjort:

Kuratorn som vidgat sitt uppdrag.
Kyrkoherden som öppnat upp kyrkans oanvända lokaler för något oväntat.
Idrottsföreningen som sett potentialen i bredda sin rekrytering.
Chefen som vågat tänka utanför ramen.

Gemensamt var att alla samarbetade i projektet KomSamman. KomSamman är en väg för nyanlända och andra att etablera sig i samhället, att utveckla sitt språk och knyta kontakter. Idén kom från en kurator på en av våra skolor som såg en brist i socialt sammanhang hos de nyanlända elever som kom till skolan. Hon gick utanför sitt uppdrag och bildade tjej- och killgrupper vilka växte och växte och till slut växte ur skolans lokaler. Då vände hon sig till Svenska kyrkan i området och frågade om de möjligtvis hade någon liten lokal att låna ut. Och kyrkan svarade med att öppna upp sin stora källare för verksamheten. Med på tåget kom Huddinge IF, Mötesplatsen UngZon och fler som skapade aktiviteter i dessa lokaler. Hela tiden fanns kuratorns chef i bakgrunden och lät henne ta denna idé till verklighet. Och när han såg att projektet tog fart och fungerade såg han till att vi politiker blev uppmärksammande på det och sköt till resurser i budgeten.

I utvärderingen av KomSamman framgår att förutsättningen för att det har blivit så lyckat är att engagerade personer på plats har tagit initiativ och drivit fram detta. Att "uppifrån" försöka få till denna samverkan fungerar nog tyvärr bara i teorin. Det vi som politiker kan göra nu är att se till att det finns resurser långsiktigt för att projektet ska fortleva och skapa förutsättningar för andra att våga bryta sina mönster så att Huddinge fortsätter att utvecklas.

Tack till alla er som engagerat er i KomSamman. Huddinge är bättre för att ni vågat bryta era mönster!

Är du mer nyfiken på KomSamman så ta en titt på denna film om projektet.

onsdag 6 oktober 2010

Vi behöver alla vänner

Att bryta upp från sin hemort, flytta långt därifrån till ett nytt land och en ny kultur kräver mod. Även om man flyr från förtryck och krig så lämnar man ändå en trygghet bakom sig. Tryggheten som vänner och familj och sociala nätverk ger en är viktig. Därför är det också viktigt att man har möjlighet att skapa nya nätverk på sin nya hemort.

Idag var jag och invigde projektet KomSamman. Initiativet till det tog Bahare, en av våra flyktingkuratorer i skolan. Hon såg ett behov av att ge barn och föräldrar som nyligen flyttat till Sverige en möjlighet att träffas, träffa andra och skapa nätverk. I samma veva funderade Svenska kyrkan i Flemingsberg på hur de bättre kunde använda sina lokaler. Och som tur var så fann de varandra och flera följde på, IFFI, Huddinge IF, Fritidsgården Ungzon och så klart föräldrarna och barnen själva.

På dagens invigning var det fullt hus. Föreningsaktiva, lärare, barn, föräldrar, kyrkans företrädare och massor av andra i en härlig blandning och samtalen med alla dessa engagerade människor blev många och värdefulla. Men det som berörde mig mest var dock samtalet med en 9-åring pojke som kommit till Sverige själv med sin mamma ganska så nyligen. Hans mamma har inte kunnat delta för hon både jobbar och pluggar svenska men han vill gärna att hon följer med honom dit någon dag för att hon ska få fler vänner här i Sverige, för just nu har hon bara en enda.