Vi
hade tidigare en vision i kommunen som hete ”Kunskap berikar”. Fina ord som
tyvärr aldrig fylldes med något berikande innehåll. Nu
har vi visionen att vara en av de tre mest
populära kommunerna i länet att bo i. Det förpliktigar. Det gör att våra skolor
måste prestera bättre. Det räcker inte länge med att vara bäst på Södertörn, vi
ska vara bland de bästa i länet.
I
detta års verksamhetsplaner för skolnämnderna slår vi för första gången fast vad
som kännetecknar:
en
professionell pedagog,
professionell
skolledare och
en
Stödjande lärmiljö.
Och
detta paketeras i något som vi kallar för en pedagogisk plattform som ska
genomsyra verksamheten från förskola till vuxenutbildningen. Aldrig tidigare
har vi haft ett så tydligt fokus på våra förskolors, skolors och gymnasiers
kärnuppdrag det vill säga undervisningssituationen, mötet mellan lärarna och
eleverna som sker varje dag ute i våra klassrum och förskolor.
När
vi tillträdde 2006 sa vi att vi skulle lägga en promille av BUFs budget på forskning.
Den pedagogiska plattformen bygger till 100% på forskning. Från 1 promille till
100%.
Om
vi menar allvar med att fler ska klara målen då är det i klassrummen som
förändringarna måste ske och om någon har missat de senaste årens skolforskning
så kan de lätt sammanfattas med: Skickliga lärare är avgörande!
För
det är först när vi har lärare som har höga förväntningar på alla elever som
alla kan nå framgång. Det är först när våra lärare är tydliga ledare bland barn
och elever som det blir ordning och reda i klassrummen och det är först när våra lärare har
förmåga att utveckla sin egen undervisning och göra mångsida insatser för barn
och elever i behov av särskilt stöd som alla elever kan få det stöd som de
behöver.
Och
för att alla våra skickliga lärare ska kunna göra ett bra jobb måste vi skapa
förutsättningar för dem. 150 förstelärare, en ny digital plattform, Huddinge-know-how och
fokus på lärarnas arbetssituationeär några av de konkreta åtgärder som kommer att arbetas med
under 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar