Häromdagen debatterade vi ett förslag om teknikkurser för flickor på sommarlovet i kommunfullmäktige. Jag har inget emot om en skola i Huddinge skulle anordna
sommarkurser i teknik för flickor men jag vill inte heller från fullmäktige
lägga det uppdraget på skolan. Den enkla anledning är att jag är rädd för att
det blir ännu ett projekt som dör projektdöden. Det är alldeles för lätt att istället för att systematiskt arbeta med jämställdhetsfrågorna varje dag i våra klassrum
slå sig till ro med att vi har gjort en sommarkurs för flickor. Delegationen för jämställdhet i skolan slår fast att många goda intentioner i
form av projekt, som t ex sommarskolor för flickor i teknik, sällan har lett till att
man på riktigt har dragit några lärdomar och förändrat kärnverksamheten.
Jag vill att vi ska arbeta på ett systematiskt sätt med
jämställdhetsfrågorna och det arbetet pågår. Skolledare samt 35 arbetslag har genomgått genusutbildning, i
vårt systematiska kvalitetsarbete analyserar vi såväl kunskapsresultaten som
resultaten på elevenkäten utifrån kön och vi har genuspedagoger anställda för
att hjälpa oss arbeta med dessa frågor på ett professionellt sätt. Och inom
kort kommer även våra studie- och
yrkesvägledare genomgå genusutbildning.
Jag vill att våra rektorer och lärare ska titta på elevernas resultat och fråga sig själv;
Varför har tjejerna på min skola högre betyg än killarna i hemkunskap – beror
det på att de kan mer eller beror det på en föreställning av vad killar och
tjejer borde kunna? Varför har killarna högre betyg än tjejerna i idrott?
Varför ligger killarna alltid sämre till på nationella proven i läsning? Hur
arbetar vi för att killar och tjejer ska motiveras och inspireras till att
prestera bra i alla ämnen? Vad ska vi ändra på inför hösten för att vår
undervisning ska bli mer jämställd?
Jag tror det är viktigare att våra lärare
och rektorer sysslar med detta istället för att arrangera sommarkurser. Målet
är ju att den ordinarie teknikundervisningen ska vara så pass bra att fler
tjejer och killar vill bli ingenjörer i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar