måndag 31 augusti 2009

På gott och ont

Skogås fylldes av teater och sång när Teater Slava intog torget med sitt sommarspel "På gott och ont". Under ett antal veckor har ungdomar från hela kommunen kunnat delta i Vårbyspelet vilket leds av Teater Slava med stöd av kommunen. Ungdomarna som deltog var med och spelade teater, sjöng, fixade kostymer och resultatet blev ett härligt färgsprakande spektakel som engagerar åskådarna. "På gott och ont" visade att det inte alltid är uppenbart varför två parter bråkar. Ibland kan det finnas någon som ser till att vänner bråkar för sin egen vinnings skull. I klippet nedan ser vi hur en sådan filur körs på porten från två grannbyar som var nära att hamna i krig.

Eftersom det var en extraföreställning vi fick se i Skogås så det var en mindre grupp som spelade upp teatern. Men trots det livade de verkligen upp Skogås torg och lämnade oss åskådare, och förbipasserande med för den delen, med ett leende på läpparna. Genom att flera gånger byta plats för skådespelet kändes man som åskådare deltaktig vilket var kul.


Indien - fast i Sjödalsparken



I lördags var det Indisk kulturfestival i Sjödalsparken i Huddinge. Jag fick vara med och säga ett par ord i inledningen av festivalen och kunde konstatera att detta härliga arrangemang ligger helt i linje med det kulturpolitiska program som vi har i Huddinge. Där slår vi fast att det inte bara är viktigt att ta tillvara Huddinges dåtida kulturarv utan även att tillvarata Huddinges framtida kulturarv.

Vi har i kommunen skolmuseum och tvätterimuseum som ger oss en inblick i hur det var att bo och verka i kommunen när mina far- och morföräldrar var små. Vi har fornlämningar, Vårbyskatten och inte minst Vårdkasen i vårt kommunvapen som vittnar om ett begynnande av det samhälle som vi idag kallar Huddinge. Och genom bland annat kulturskolan så ger vi barn och unga möjlighet att läsa sig både klassisk och nutida musik. Allihop delar av ett kulturarv som vi vill ge kommande generationer möjlighet att ta del av.

Men samtidigt skapar vi just nu framtidens kulturarv.När mina barn blir mor- och farföräldrar och deras barnbarn frågar dem hur det var när de var små så kommer de kunna berätta om hur man i Sjödalsparken kunde gå på jazzkonsert, fira traditionell valborg och delta i en indisk kulturfestival. De kommer att kunna berätta om internationella barnkonstmuseet i Vårby som samlar barns teckningar från hela världen. Och de kommer att kunna berätta om hur de under sin skoltid kunde njuta av samtida polsk konst i Östra gymnasiet.

Framtiden kulturarv kommer att speglas alla som bor i Huddinge och kulturarrangemang som denna festival visar på vilken mångfald som finns bland våra medborgare. Jazzdagar, indisk kulturfestival, fornlämnar, barnkonstmuseet, vårdkasen och mycket mycket mer kommer allt att vara delar av vårt framtida kulturarv i Huddinge.


tisdag 25 augusti 2009

Vad vore samhället utan det ideella engagemanget?

Alla våra fantastiska ideella organisationer i Huddinge gör dagligen insatser som inte går att värdera i pengar. De arrangerar fotbollsträningar, mötesplatser för ensamma människor och konstutställningar. Deras aktiva medlemmar kokar kaffe, städar idrottshallar och sitter på styrelsemöten på sin fritid för att skapa en verksamhet som de brinner för och tror på. Och vi från kommunen bidrar med lite ekonomiskt stöd och uppmuntran.

Häromdagen besökte jag ett arrangemang som betyder mycket för många och som anordnas av engagerade medborgare: Äldredagen i Stortorpsparken. Pensionärsföreningarna som är arrangörer tillsammans med bygdegårdsföreningen Stortorpsparken ordnar alltifrån kaffeservering och program på scenen till bouleturnering. Och inte nog med det. De ser till att äldre som bor på servicehus och har svårt att ta sig till Stortorpsparken hämtas upp så att de kan delta under dagen och att de sedan får skjuts hem igen. Underbart att få bevittna. En eloge till arrangörerna.

måndag 3 augusti 2009

Liberalismen kan inte älskas av alla

Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot för FP, ger under rubriken "Liberalismen kan inte älskas av alla" i Sydsvenskan häromdagen en klockren beskrivning av liberalismens värderingar: individen i fokus, likhet inför lagen, frihet, rättvisa och valfrihet.

"Alla älskar inte liberalismen och liberaler skall inte sträva efter att älskas av alla" skriver Birgitta och har fullständigt rätt. Hur skulle liberaler genom tiderna annars kunnat arbetat för kvinnors rösträtt, att homosexualitet inte ska klassas som en sjukdom och att staten och kyrkan ska separeras. Knappast frågor man vann popularietets tävlingar på att driva i början men viktiga frågor som man fortsatte att driva och frågor som idag är mer eller mindre självklarheter.

lördag 11 juli 2009

Konstgräsplanen i Vårby snart klar



Var i förra veckan och tittade till arbetet med den nya 11-manna konstgräsplanen i Vårby gård och kan konstatera att den äntligen börjar bli klar.


From slutet av juli går det att boka den i kommunens bokningssystem och tiderna som inte är uppbokade är givetvis till för spontanfotboll. Den 12 september är det dags för invigning. Jag hoppas att vi ses där då.

tisdag 30 juni 2009

Nordiska veteranmästerskapen i friidrott


I fredags hade jag förmånen att få inviga nordiska veteranmästerskapen i friidrott på Källbrinks IP i Huddinge. En mycket trevlig tillställning som Huddinge AIS stod för. 508 deltagare var anmälda och solen stekte över idrottsplatsen. Denna typ av arrangemang är viktiga för kommunen. Genom dem tar Huddinge plats på kartan.

Detta är andra gången som Huddinge AIS står värd för detta arrangemang och inför årets utomhussäsong har anläggningen på Källbrink renoverats och ståtar nu med 8 helt nylagda löparbanor.
Uttrycket pigga pensionärer fick en helt ny innebörd när det inte längre handlade om raska promenader utan långdistanslöpning, längdhopp och häcklöpning. På bilden ovan ser ni några av Sveriges representanter.

tisdag 16 juni 2009

Förstudie på omklädningsrum på Nytorps mosse beställd

På Nytorps mosse finns en 11-manna konstgräsplan sedan flera år tillbaka. Det är en mycket uppskattad satsning i Östra kommundelen. Dock har det sedan starten funnits ett behov av omklädningsrum i anslutning till denna. Därför har Kultur- och fritidsnämnden idag beställt en förstudie för att få underlag till en beställning av en omklädningsbyggnad i anslutning planen.

Till underlag för förstudien ligger bland annat krav på 4 omklädningsrum (varav 2 tillgänglighetsanpassade för personer med funktionsnedsättning), 2 domarrum, förråd och toaletter för allmänheten.

Jag ser mycket fram emot att kunna förbättra situationen för fotbollsintresserade ungdomar i Skogås, Trångsund och Länna och för Skogås-Trångsunds FF och hoppas snart kunna göra en beställning utifrån den förstudie vi kommer att få.