måndag 26 oktober 2009

Huddinge skriver under EU:s borgmästaravtal

Nu tar vi ytterligare ett steg mot en klimatsmart kommun och skriver under EU:s borgmästaravtal. Det innebär att Huddinge förbinder sig att gå längre än EU:s mål vad det gäller att minska koldioxidutsläppen. Läs mer på http://www.eumayors.eu/.

Det finns mycket att göra för att minska vår påverkan på jorden. Huddinge jobbar på flera olika sätt med detta - alltifrån att testa nya tekniker för att bygga miljömässigt till att tänka grönt vid upphandlingar. Stora viktiga frågor.

Men även de små frågorna är viktiga. T ex att vi markerar att man ska plocka upp skräp efter sig genom kampanjen Håll Huddinge Rent. Såg en dokumentär igår om plaster i haven. Haven har blivit soptippar för att männskor använder naturen som en soptunna. Det godispapper som slängs på gatan hittas senare i en fågels mage. Skrämmande. Vi måste ta hand om våra sopor och framförallt se till att det inte blir så mycket sopor överhuvudtaget.

onsdag 21 oktober 2009

Höstlov i Huddinge?


Det ska vara kul att vara ung i Huddinge och därför har vi satsat extra på lovaktiviteter. På www.huddinge.se/lov/ hittar du massor av tips på vad du kan göra under höstlovet.

tisdag 20 oktober 2009

Vi ökar öppettiderna i Vårbyhuset

Svar på insändare Mitt i Huddinge ”Ett svek att lägga ner fritidsgården i Masmo”

Kultur- och fritidsnämnden har beslutat att föra över resurser från Solhagagården till Vårbyhuset så att öppethållandet ökar från 5 till 7 dagar i veckan. Det gynnar hela Vårby och gör att många fler ungdomar kommer ha möjlighet att besöka Vårbyhuset. Detta kallar socialdemokraterna för ett svek. Att föra över resurserna från en ungdomsgård med få besökare och med en utveckling mot allt färre besökare till en närliggande ungdomsgård med toppfräscha lokaler menar jag är att ta politiskt ansvar.

Vårbyhuset är inte den naturliga mötesplatsen för unga i Masmo hävdar socialdemokraterna trots att samma ungdomar redan idag till stor del finns i Vårbyhuset de dagar i veckan Solhagagården är stängd. Vidare anklagar (S) oss i den borgerliga majoriteten för att snåla på verksamhetspengarna till Solhagagården när verksamheten i själva verket har fått exakt så mycket som de har begärt. Vi borde istället satsa på att locka fler ungdomar till Solhagagården fortsätter man, vilket vi har försökt med under flera år dock utan framgång eftersom ungdomarna i området inte är intresserade.

Det är aldrig roligt att behöva ta beslut om att lägga ned en verksamhet och jag förstår att de 10-talet ungdomar som idag går på Solhagagården är besvikna. Som politiker måste vi dock ta ansvar så att de resurser vi har kommer så många ungdomar som möjligt till nytta. Vårbyhuset är en resurs för hela Vårby och nu öppnar vi mötesplasten 7 dagar i veckan så att ännu fler ungdomar kan komma dit.

måndag 19 oktober 2009

Rådsparken blir en mötesplats för unga

Nu kommer Rådsparken i centrala Huddinge att rustas upp med fokus på unga. Här kommer finnas spontanidrott, skate, klättervägg med mera. Det är ungdomarna i området som själva vara med och tyckt till och önskat och överst på önskelistan var mer tillgång till spontana aktiviteter, streetaktiviteter och fik. Rådsparkens lilla kiosk har redan nu byggts till med en altan så att möjligheterna att sitta och fika har förbättrats. Första spadtaget är taget och till våren så kommer Huddinges unga ha en ny central mötesplats för utomhusaktiviteter.

Skiss över planerna.

torsdag 15 oktober 2009

Huddinge bäst för synskadade

Synskadades riksförbund, SRF, har gjort en undersökning bland landets kommuner för att se hur synskadades bemöts. Och Huddinge, tillsammans med Uppsala, fick bäst betyg på grund av bra ledsagarservice och hemtjänst.

Fantastiskt roligt att vi får ett så gott betyg från en organisation som SRF. Vice ordförande i socialnämnden, Margareta Forsell (FP), besökte SRF Stockholms medlemsforum för ett tag sedan just för att berätta hur vi som kommun lyckats så bra. Svaret var givet; individen i centrum. Alla ska ha rätt till att kunna bidra i samhället och då är funktioner som ledsagarservice grundläggande för att det ska fungera.

Jag är stolt över att vi tagit fasta på det i Huddinge.

onsdag 14 oktober 2009

Biblioteksbesöken ökar

På gårdagens nämnd kunde vi glädjande rapportera att antal besökare och utlån på biblioteken har ökat. Det känns mycket bra att se att de satsningar vi har gjort på biblioteken i form av bland annat ökade öppettider har gett effekt. Särskilt intressant är det att notera att besöken på bibliotekshemsidan har ökat med fler hundra procent. För dig som är intresserad av fler resultat; läs delårsrapporten.

PS du vet väl att du kan hålla dig litterärt uppdaterad via Huddinges biblioteksblogg Hedvig.

tisdag 13 oktober 2009

Pinsamt fotbollsförbundet!

När blev det politik att ta avstånd från förtryck och våld och stå upp för mänskliga rättigheter?

Fotbollsförbundet ger Öis 10 000 i böter för att deras fans har satt upp en banderoll med budskapet Free Dawit Isaak för att visa sitt stöd för familjen Isaak som är Öis-fans. Förbundet anser att det är politik och inte hör hemma på arenorna.

Att ha fans som aktivt står upp för mänskliga rättigheter och mot våld hör ju inte till vanligheter inom fotbollen - snarare det motsatta. Fans som själva skriker nedsättande kommentarer och som själva slås och bråkar är ju en betydligt vanligare bild av fotbollsfansen.

Att fotbollsförbundet då går in och knäpper Öis på näsan är ju pinsamt. Ta tag i de verkliga problemen istället.

Läs mer: DN, SvD