fredag 19 april 2013

Fokus på skolmaten

I går lanserade Livsmedelsverket sina nya råd för skolmåltiderna. Till min glädje tar de sin utgångspunkt i måltiden som helhet och matens klimatpåverkan snarare än enbart minutiös näringsberäkning. Bland annat poängterar man i råden att måltiden ska vara god och trivsam och att alla elever ska ha minst 20 minuter på sig att sitta ned och äta sin lunch. Jag tycker det känns skönt att man bytt till detta fokus istället för att bara ensidigt titta på näringsvärdet. Det spelar ingen roll hur näringsriktiga våra måltider är om våra elever inte äter maten i skolan.

En av de mest diskuterade frågorna vad det gäller Livsmedelsverkets tidigare råd har varit huruvida skolorna ska få servera Bregott eller ej. De nya råden tydliggör att det går utmärkt att använda Bregott, bara man håller balansen mellan olika fetter på en övergripande nivå. Det är mycket bra att man nu tydliggör detta så att våra skolor och förskolor kan få avgöra själva vilket matfett de kommer att servera. Fokus måste flyttas från matfett till måltiden som helhet eller som de själva skriver på hemsidan "skolmatens kvalitet handlar inte i första hand om vad eleverna brer på smörgåsen, utan om att de får god mat som kan ätas i lugn och ro."

I Huddinge händer en hel del på skolmatsområdet. Bland annat har vi en skolrestaurang, Mättpunkten på Annerstaskolan och dess restaurangchef Mikael Bäckman, som är tävlar om priset White Guide junior nu i maj. Och för ett par veckor sedan kunde man läsa om Trångsundsskolans goda arbete med ekologiska livsmedel i Mitt i Huddinge.

Vi har sedan 2005 arbetat för att höja andelen ekologiska livsmedel i Huddinges skolor och uppnår nu hela 33% ekologiska livsmedel (2005 hade vi 1%). Detta intervjuades vår kostenheten nyligen om i radio.

Vi jobbar även med att förbättra matsituationen för våra elever och tittar alltid på dessa frågor när vi går in och renoverar våra skolor och närmast ligger en ombyggnation av Snättringeskolans matsal så att eleverna ska kunna få bättre matro.

Om livsmedelverkets nya råd i medierna:  Magasin Måltid, Lärarnas tidning, Svd

onsdag 17 april 2013

Äntligen dags att bygga en ny skola i Huddinge

I veckan har fullmäktige beslutat att beställa en ny skola. Det kommer att bli en skola för de yngre åldrarna kombinerad med förskola och den kommer att ligga i Kästa. Skolan är efterlängtad och skulle egentligen ha behövts redan för ett par år sedan men planeringen har tyvärr, trots idogt arbete, dragit ut på tiden. I år är dessutom 6-årskullarna mycket stora och många elever får inte gå i den skola de helst önskar. När Kästaskolan är på plats kommer långt fler än idag kunna få sitt förstahandsval och det kommer att bli mindre trångt på våra skolor i Vistaberg/Fullersta. Vad det gäller våra planeringsprocesser har vi skärpt upp dem så att förseningar av detta slag ska förebyggas i framtiden.

Hösterminen 2015 kommer skolan vara inflyttningsklar och Kästaskolan kommer att vara den första skolan som byggs i passivhusteknik i Huddinge. Passivhustekniken medför en låg engergiförbrukning men även en bra innemiljö.

torsdag 11 april 2013

Who's gonna save the world tonight?

Till bland annat tonerna av Swedish House Mafia's "Who's gonna save the world tonight" presenterade klass 5B från Utsäljeskolan för oss i Huddinges kommunledning några av de miljöutmaningar som Östersjön har. De satte stor tilltro till att vi, både som politiker och privatpersoner, kan påverka Östersjöns framtid men så måste vi få stopp på utfisket, nedskräpningen, oljeutsläpp och övergödningen. Och de har helt rätt. Som privatpersoner kan vi göra en del, handla ekologiskt, ta hand om vårt skräp och tänka efter innan vi tar en extra båttur.

Även som politiker kan vi göra en del. Flera av Huddinges sjöar har sitt utlopp i Östersjön och ju renare vi håller dessa sjöar desto mindre miljögifter och annat hamnar i Östersjön. Ett sätt att minska miljöbelastningen är att ta hand om regnvattnet på ett bättre sätt. Därför bygger vi till exempel sedumtak (gröna tak) på våra byggnader så att regnvattnet inte bara forsar ner från gatorna ner i våra sjöar och tar med sig massa skräp. Vi kanske inte räddar världen ikväll men vi tänker hela tiden på hur vi kan göra för att våra sjöar ska må bättre så att 5B och alla andra barn och unga även i framtiden ska kunna bada i dem och på sikt kunna njuta av en renare Östersjö.

Vill du veta mer om klass 5Bs miljöprojekt kan du spana in deras blogg där man bland annat kan se deras filmer som de visade för oss idag. Tack 5B för att vi fick ta del av er presentation!

måndag 8 april 2013

80 förstelärare kommer att utveckla Huddinges skolor

Noterar att Lärarförbundet har gjort en undersökning som visar att lärarlönerna är lägre i snitt i (S)-styrda kommuner. Huddinges socialdemokrater gjorde ett stort nummer i fredags i fullmäktige över att vi tappat en annan ranking också gjord av Lärarförbundet där en massa olika parametrar vägts in. Jag skulle nog vara mer orolig över att hamna på listan över kommuner med sämst lärarlöner eftersom att locka till sig skickliga lärare till skolan är en av de stora framtidsutmaningarna.

DN genomför en granskning av skolan just nu och ett av reportagen handlar om det låga söktrycket till lärarutbildningen. Det räcker med att skriva 0,1 på högskoleprovet för att komma in på utbildningen. Läraryrket har inte den attraktionskraft som det borde ha med tanke på att framtiden i mångt och mycket ligger i skolans händer. Ett land som ska konkurrera med kunskap måste ha en skola i världsklass och om ingen vill bli lärare - hur blir det då?

En av anledningen till läraryrkets försämrade status är att lärarlönerna har släpat efter jämfört med andra akademiska yrken och att det har varit omöjligt att göra karriär och vara kvar i klassrummet. Skillnaden i lön mellan den nyutexade läraren och en skicklig lärare med många års erfarenhet är på tok för låg.

Därför är det väldigt välkommet med den reform som nu träder i kraft. Från och med i år kommer vi kunna inrätta förstelärare och lektorer på våra skolor. Förstelärare kan den som har visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen bli och det betyder i princip en löneökning med 5 000 kronor per månad. Lektor kan den lärare bli som har avlagt examen på forskarnivå och under minst fyra år har visat pedagogisk skicklighet som lärare. Lektorn får runt 10 000 kronor mer i månaden.

För Huddinges del betyder det här, fullt utbyggt, att vi kommer att ha ca 80 förstelärare inom grundskolan och ca 25 förstelärare inom gymnasieskolan som kommer att ha ett bredare uppdrag att utveckla skolan. Vi satsar dessutom själva på ett antal karriärtjänster för att utveckla matematikundervisningen i kommunen.

Det är en ödesfråga för framtiden att vi har en bra skola med skickliga lärare och då måste vi ha lärare som vill vara med och utveckla skolan och dessa lärare måste också märka i plånboken att deras arbete uppskattas.